Naše vize
Jsme nezisková organizace Agáta dětem z.s., založená v roce 2021 za účelem provozu Dětské skupiny Agáta.
Přijímáme především děti ve věku 2 - 4 roky. Děti mladší přijímáme po dohodě s ohledem na aktuální věkové složení dětí ve skupině a naše personální možnosti. Děti starší 4 let přijímáme po dohodě s ohledem na celkové složení dětské skupiny v daném školním roce.
V přístupu ke vzdělávání našich dětí se ubíráme ke všeobecnému zaměření. Náš plán výchovy a péče vychází ze zásad Rámcového vzdělávacího programu pro
předškolní vzdělávání s akcentem na specifika vzdělávání dětí od dvou do
tří let.
Dílčí inspiraci čerpáme z Montessori pedagogiky, především v organizaci prostoru a vedení dětí k samostatnosti, v přípravě a koncepci vzdělávacích pomůcek, v přístupu ke klidu a bezpečí dětí.
Našimi výchovnými hodnotami jsou především zajištění potřeb dětí, rozvoj socializace a vztahů mezi dětmi i personálem, rozvoj sebeobsluhy, hygienických a kulturních návyků, základní orientace dětí ve světě, který je přímo obklopuje.
Ve vzdělávání dětí v naší dětské skupině uplatňujeme soubor základních pravidel a hodnot směřujících především k našemu základnímu cíli a tím je poskytnout dětem prostor pro všestranný rozvoj a poskytovat prostředí, ve kterém se děti cítí bezpečně, jsou šťastné a radostné.
Při plánování, v samotné realizaci a ve všech aspektech naší práce s dětmi uplatňujeme tyto principy:
- střídány jsou aktivity spontánní a řízené: v časovém rozvržení naší činnosti dbáme na střídání volné spontánní hry, času na pokrytí potřeb dětí (hygiena, strava), realizaci didakticky cílených činností a odpočinku.
- aktivity jsou vzájemně obsahově provázané a vyvážené a vycházejí z tematických plánů výchovné činnosti,
- vzdělávací nabídka v dětské skupině je založená na individuální volbě a aktivní účasti dítěte (dynamický přístup), učitel má roli průvodce a jeho úkolem je probouzet v dítěti chuť poznávat, probouzet v něm aktivní zájem a chuť se dívat kolem sebe, objevovat. Je pracováno s vnitřní motivací a emocionálním zapojením dětí do plánovaných aktivit.
- v plánování a realizaci činnosti uplatňujeme především metody práce s dětmi založené na prožitku, metody založené na hře, situační učení a metody založené na pohybu. V práci s dětmi upřednostňujeme konkrétní činnosti nad abstraktními verbálními metodami,
- do středu zájmu stavíme dítě, jeho potřeby a prožitky,
- přijímáme a respektujeme dítě jako partnera a iniciátora svého vzdělávání, jako pečující osoby se stavíme do role průvodce, facilitátora a vycházíme z přesvědčení, že jádro vzdělávání neleží pouze v řízených činnostech, ale ve všem, co se v dětské skupině děje,
- klademe důraz na proces ne na produkt,
Vzdělávací nabídka, použité metody a formy práce zohledňují věková i individuální vývojová specifika všech dětí ve skupině a kladou na děti přiměřené nároky (diferencovaný přístup). K naplnění tohoto cíle je výchovný obsah a plánované aktivity rozděleny do 2 skupin – pro děti do 2 let věku a děti starší 2 let.
V přístupu k dětem je uplatňován partnerský přístup, kdy děti mohou zasahovat do učení a plánování aktivit, ptát se, diskutovat, podávat náměty, uzavírat dohody, je uplatňována solidarita a spolupráce to při jasně nastavených pravidlech.
Je uplatňována individuální a skupinová forma vzdělávání. Při skupinové práci je podporováno učení kooperací a nápodobou. Individuální práce s dětmi vychází a navazuje na poznatky a cíle vzešlé z osobní diagnostiky sledování vývoje dítěte. Sledování vývoje dítěte je prováděno periodicky. Každému dítěti je přidělen 1 člen týmu, který sledování vývoje provádí, zaznamenává, pojmenovává priority pro individuální práci a naplňuje je individuální prací s dítětem.
V přístupu k dětem klademe důraz na emoční podporu, pocit bezpečí a budování vzájemné důvěry. Vnímáme, že pro děti je pečující osoba zástupcem rodiče, jistotou a oporou dítěte v běžném dění i při budování vztahů s vrstevníky, v procesu přijímání nových vzorců chování, v přijímání nové role. Reflektujeme potřebu stálého režimu s dostatečnou flexibilitou a srozumitelných pravidel. Dětem je poskytován velký prostor pro volný pohyb (venku, uvnitř) a volné hry.
S nejmenšími
dětmi pracujeme především metodami
využívajícími nezáměrnou pozornost dětí a metody založené na pohybu.
Kdo je Agáta
- Agáta je zvídavá a hravá opička, která láká děti k poznávání kouzel našeho světa,
- Agáta ráda skotačí a běhá venku,
- Agáta je kreativní a šikovná,
- Agáta respektuje přání rodičů i dětí,
- Agáta je trpělivá a poskytuje prostor pro sebevyjádření,
- Agáta naslouchá a je otevřené mysli.